تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
5

افتتاح مزرعه ۱۶۰ هکتاری پرورش میگو گزی جنوبی جاسک

  • کد خبر : 4642
  • 06 تیر 1398 - 17:29
افتتاح مزرعه ۱۶۰ هکتاری پرورش میگو گزی جنوبی جاسک

محمود حجتی گفت: یکی از لحظه‌های فراموش نشدنی بنده، زمانی بود که مشاهده کردم، بخش خصوصی با استقبال بسیار مناسب و سرمایه‌گذاری سنگین، توانست در کمتر از یکسال این سایت پرورش میگو را راه‌اندازی کند.وی تشریح کرد: ۱۶۰ هکتار از ۳۳۰ هکتار این سایت آماده بهره‌برداری است و فرایند آبگیری صورت گرفت. خوشحالی این مساله زمانی دو چندان می‌شود که فردی که در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند، بومی خود منطقه است.

به گزارش هرمزگان امروز ، به نقل از روابط عمومی شیلات استان هرمزگان ظهر امروز و با حضور وزیر جهاد کشاورزی،استاندار هرمزگان،ذوالقدر نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی،رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان،مدیر کل شیلات هرمزگان و جمعی از مسئولین مزرعه ۱۶۰هکتاری پرورش میگو گزی جنوبی به بهره برداری رسید.

وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره به جایگاه خوب استان هرمزگان در زمینه های شیلاتی گفت: خوشبختانه امروز شاهد بهره برداری از مزرعه ای با ۳۵میلیارد تومان توسط یک روستایی توانمد و از بومیان منطقه بوده ایم.محمود حجتی تبدیل اراضی لم یزرع به حاصلخیز توسط صنعت پرورش میگو را یک سعادت و فرصت خواند و گفت: بدون شک این مهم گامی موثر و موفق در راستای رونق و توسعه روستاها و مناطق ساحلی است.

وی از پرورش میگو به عنوان ظرفیت خدادادی و مهم برای استان هرمزگان یاد کرد و گفت:امید است شاهد رونق و توسعه بیش از پیش منطقه به برکت صنعت پرورش میگو و صنایع وابسته به آن باشیم.وزیر جهادکشاورزی گفت: در سال ۹۲ تولید میگو ۱۲ هزار تن بود که این رقم در سال گذشته به ۵۰ هزار تن رسید یعنی در طول پنج سال بیش از چهار برابر در زمینه پرورش میگو پیشرفت داشتیم که رکورد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

محمود حجتی گفت: یکی از لحظه‌های فراموش نشدنی بنده، زمانی بود که مشاهده کردم، بخش خصوصی با استقبال بسیار مناسب و سرمایه‌گذاری سنگین، توانست در کمتر از یکسال این سایت پرورش میگو را راه‌اندازی کند.وی تشریح کرد: ۱۶۰ هکتار از ۳۳۰ هکتار این سایت آماده بهره‌برداری است و فرایند آبگیری صورت گرفت. خوشحالی این مساله زمانی دو چندان می‌شود که فردی که در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند، بومی خود منطقه است.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: اینگونه سایت‌ها از جمله ظرفیت‌هایی است که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است که متاسفانه ما از این نعمات الهی غافل بودیم.وی با قدردانی از تلاش مدیران استانی و استاندار هرمزگان، تصریح کرد: آرام آرام کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به این عرصه ورود پیدا می‌کنند. مزارع پرورش میگو در سال جاری حدود ۱۸۰۰ هکتار توسعه کشت پیدا می‌کنند.

وزیر جهادکشاورزی گفت: در سال ۹۲ تولید میگو ۱۲ هزار تن بود که این رقم در سال گذشته به ۵۰ هزار تن رسید یعنی در طول پنج سال بیش از چهار برابر در زمینه پرورش میگو پیشرفت داشتیم که رکورد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.حجتی ادامه داد: با توجه به بازار‌های بسیار مناسبی که امروزه وجود دارد در استان‌های ساحلی سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در حال انجام است.

وی اظهار کرد: روسیه با مصرف سالانه ۲۰۰ هزار تن میگو، یکی از بازارهای بسیار مناسب برای ما محسوب می‌شود. همچنین بازارهای بسیار خوبی در نوار جنوبی خلیج‌فارس نیز وجود دارد.وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال‌های سال آرزو داشتیم که یک روزی به این اعداد و ارقام برسیم و خوشبختانه در حال حاضر مزارع پرورش میگو با رشد بسیار خوبی توسعه پیدا می‌کنند.

حجتی عنوان کرد: تجربیات گران‌بهایی نیز در خصوص روش های پرورش میگو و سیستم های مدرن که باید رعایت شود را فرا گرفتیم و با شکر خدا این صنعت رو به رشد با سرعت به حرکت خودش ادامه می‌دهد.

در ادامه مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه استان هرمزگان از ۱۴ سایت پرورش میگو برخودار است گفت: این میزان با زیر کشت بردن بالغ بر شش هزار و ۶۴۰ هکتار از اراضی فعال است.محسن یکتاپور با بیان اینکه خوشبختانه امسال بالغ بر هزار و ۸۰۰ هکتار به اراضی زیر کشت میگوی پرورش استان افزوده میشود گفت:میزان پیش بینی تولید میگوی استان را برای سال جاری حدود ۳۰ هزار تن است.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان تاکنون بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون عدد بچه میگو تولید شده و این میزان تا پایان امسال به بیش از دو میلیارد و پانصد میلون عدد می رسد گفت: از این میزان ۳۲۰ میلیون عدد به استان های بوشهر،خوزستان،چابهار و گلستان صادر شده و مابقی در در خود استان هرمزگان ذخیره سازی شده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه این مزرعه با وسعت ۱۶۰هکتار بیش از ۱۰۰استخر یک هکتاری را شامل می شود گفت:میزان تولید در این استخرها با استفاده از روش های مدرن و دستگاه های مکانیزه طی دو دوره پرورش‌در سال بالغ بر هزار و ۲۰۰ تن است.

یکتاپور افزود این مزراع با هزینه ایی بالغ بر۳۵۰میلیارد ریال شامل هزینه های زیرساخت و نهاده های تولید،توسط بخش خصوصی از تیرماه ۹۷تا تیرماه ۹۸ راه اندازی شده است.

گفتنی است در این مراسم،ذخیره سازی اولیه بچه میگو استخرها با رها سازی بچه میگو در استخر به دستان وزیر محترم جهاد کشاورزی آغاز شد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=4642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.