تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

افتتاح فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشاردشت میناب

  • کد خبر : 20340
  • 01 مرداد 1399 - 9:48
افتتاح فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشاردشت میناب
علی باقرزاده همائی گفت: سرمایه هزینه شده برای تکمیل فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال می‌باشد.

به گزارش هرمزگان امروز: علی باقرزاده همائی گفت: با افتتاح از فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های کشور در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید، گام بزرگی در راستای بهره برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در اراضی تیرور، چاه اسماعیل، چاه شیرین، زیارت مولا و گوربند برداشته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره اینکه عملیات اجرایی فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب از اسفندماه سال ۹۶ آغاز شده است، ابراز داشت: مساحت پروژه ۳ هزار و ۷۵۰ هکتار بوده که با اتمام این پروژه برای ۷۵۰ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

باقرزاده با بیان اینکه این طرح در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید صورت گرفته است، ادامه داد: فاز اول پروژه شبکه آبیاری تحت فشار دشت میناب با هدف بهره برداری بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی در اراضی ویژه کشت محصولات کشاورزی اهم از بادمجان، پیاز، فلفل و هندوانه، گندم، کلزا و آفتابگردان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه منبع آب موردنیاز این پروژه مخزن سد شمیل و نیان است، تصریح کرد: تا قبل از انتقال آب از سد شمیل، منابع آب محدوده طرح از سرریز مازاد سد استقلال و چاه‌ها تأمین می‌شد که با توجه به خشکسالی در دهه‌های اخیر و افت محسوس کیفی و کمی چاه‌های منطقه و عدم اطمینان از حقابه پایدار عملاً بخش وسیعی از اراضی به صورت آیش رها شده بود که با اجرای این طرح تحول عظیمی در توسعه کشاورزی و رونق اقتصادی منطقه و تأمین امنیت غذایی به وجود آمده است.

این مسئول در پایان اهداف مهم طرح شبکه فرعی آبیاری تحت فشار قطره‌ای شاخه شمالی دشت میناب را تأمین امنیت غذایی، افزایش کارایی مصرف آب با اجرای آبیاری تحت فشار قطره‌ای، احیای مجدد اراضی کشاورزی در سطح منطقه میناب، بهبود راندمان آبیاری از ۳۵ درصد به بیش از ۸۰ درصد، ارتقا بازده آبیاری به منظور افزایش بهره وری از دو منبع ارزشمند آب و خاک، تعادل بخشی به منابع با هدف کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی، افزایش توانمندی کشاورزان با ایجاد مشارکت بیشتر با نهادهای مرتبط، افزایش سطح درآمد کشاورزان و کاهش هزینه‌های کارگری و افزایش اشتغال دائم را اعلام داشت.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=20340

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.