تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
6
در صد و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر

از نگرانی برای جان پاکبانان شهرداری تا آینده نامعلوم گروه “نام”

  • کد خبر : 16308
  • 07 اردیبهشت 1399 - 15:51
از نگرانی برای جان پاکبانان شهرداری تا آینده نامعلوم گروه “نام”
وقتی بازاری را تمیز می‌کردیم می‌دانستیم فردا تعطیل است و دیگر آلوده نمی‌شود، ضدعفونی معابر با باز بودن بازارها و اماکن عمومی بسیار سخت است. در این بحران و شیوعی که در بندرعباس اتفاق افتاده فرستاده روزانه ۵۰۰ نفر در دل شهر بی‌احتیاطی است و ما تعداد تجهیزات خود را بیشتر نخواهیم کرد چراکه نگران جان اعضای گروه نام هستیم

به گزارش هرمزگان امروز صد و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با حضور قائم‌مقام معاونت خدمات شهری شهرداری بندرعباس، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس و مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس برگزار شد.

صد و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار “گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی معاونت خدمات شهری در خصوص پاک‌سازی و تنظیف معابر سطح شهر در مقابله با شیوع ویروس کرونا” و “گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی و همچنین مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس در خصوص اقدامات پیشگیرانه جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح شهر” برگزار شد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد:  پاکبانان بیش از هرکسی در معرض ویروس کرونا قرار دارند باید شرایطی برای آن‌ها فراهم شود و مقرراتی اعمال شود که این عزیزان در برابر ابتلا به ویروس محافظت شوند، متأسفانه در این چند روز گذشته تعدادی از پاکبانان شهرداری به ویروس کرونا مبتلا شدند و من در ابتدا شورای شهر را مقصر می‌دانم چراکه باید بر کارهای شهرداری نظارت بهتری صورت می‌گرفت و این در حالی است که من در جلسات قبل نیز تذکرات لازم را در این خصوص دادم اما توجهی به آن نشد.

مجید عسکری زاده افزود: شورا باید نامه‌ای خطاب به استاندار هرمزگان تنظیم کند و همه ارگان‌ها و اماکن شهر بندرعباس را موظف به ارائه گزارش عملکرد در خصوص مقابله با ویروس کرونا کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه عنوان کرد: از آتش‌نشانی بندرعباس برای تشکیل گروه نام تشکر می‌کنم و کمک گرفتن از شهروندان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.فاطمه جراره بیان کرد: بازار ماهی‌فروشان تنها مکانی بوده که باز بوده و افراد زیادی در این بازار مبتلابه کرونا شده‌اند و اکنون‌که کلیه بازارها باز هستند خطرات بیشتری شهر را تهدید می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه بیان کرد: در مدت‌زمانی که در شورا بودم شهرداری بندرعباس را هیچ‌گاه درزمینهٔ زباله‌ها به این اندازه ذلیل ندیدم. فشار آوردن به پیمانکار نیز درست نیست و شهرداری باید به‌گونه‌ای عمل کند که پیمانکار اجازه کم‌کاری نداشته باشد.

فیصل دانش تصریح کرد: رفتارهای پیمانکاران تنظیف بسیار افسارگسیخته شده است، آنچه مربوط به ماست این است که نظارت بهتری داشته باشیم و شهرداری باید درزمینهٔ آموزش اقدامات بهتری انجام دهد. زباله خشک را پس از تفکیک به دست پیمانکاری دادیم که با شهرداری قرارداد ترکمانچای دارد و در محلاتی که قرار بود این طرح اجرا شود اثری از آن نیست.

وی با اشاره به اینکه وظیفه من دفاع از حق مردم است، اضافه کرد: اصل برای ما رضایت‌مندی شهروندان است، هرچقدر شهرداری بگوید ما تلاش خود را می‌کنیم و کار می‌کنیم تنها در حد صحبت است.این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: دولت مسائل اقتصادی خود را بر جان مردم ارجح دانسته و بنده کاملاً با این تصمیم مخالف هستم اما این کار صورت گرفته است و ما می‌توانیم سرخود را بالا بگیریم و بگوییم توانستیم قوی عمل کنیم.

دانش تصریح کرد: کرونا دنیا را به سمت دیگری برد و دید انسان‌ها را نسبت به هم تغییر داد. گروه نام اتحاد یک شهر و مدیریت صحیح بحران این شهر بود. از مجموعه شهرداری، خدمات شهری و آتش‌نشانی و همچنین مردم بندرعباس تشکر می‌کنم.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: شهروندان گلایه‌های بسیاری درزمینهٔ تنظیف دارند، درزمینهٔ جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی نیز نابسامانی بدی در سطح شهر وجود دارد که شهرداری باید ورود کند.اسماعیل بواشه گفت: در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب نیز کم‌کاری صورت گرفته است، شهرداری تلاش خود را می‌کند و نیاز است پیمانکاران به دستورالعمل‌ها عمل کنند و نظارت بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

وی افزود: بسیاری از کارهایی که آتش‌نشانی انجام می‌دهد وظیفه ذاتی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس بوده که متأسفانه هیچ کار خوبی در این زمینه صورت نداده‌اند و باید پاسخگو باشند.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر شرایط کشور به نحوی است که همه باید دست‌به‌دست هم دهیم، من فکر می‌کنم باید جلسات تخصصی‌تری توسط کمیسیون‌های شورا برگزار شود و جهادی‌تر به موضوع نگاه کنیم.آبتین امیری گفت: باید در این شرایط اضطراری همه ما باید پای‌کار بیاییم و هر هفته بازدیدهای میدانی توسط اعضای شورای شهر صورت بگیرد تا بتوانیم پاسخگوی شهروندان باشیم.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه عنوان کرد: شهرداری بندرعباس به‌نوبه خود عملکرد خوبی درزمینهٔ مقابله با ویروس کرونا داشت که جای تقدیر و قدردانی دارد و امیدوارم این شرایط با دلگرمی بیشتری ادامه پیدا کند.

رضا حیدری زاده افزود: در خصوص مسائل مربوط به نظافت شهری، وضعیت شهری بهتر است اما انتظاری که مردم بندرعباس دارند بیشتر از این است و امیدوارم تا یک ماه آینده عملکرد بهتری در این زمینه شاهد باشیم. حفظ و حراست از سلامت کارگران در همه بخش‌های شهرداری مدنظر شورای شهر خواهد بود و تقاضا دارم با آموزش و سختگیری بیشتر این عزیزان ملزوم به استفاده از دستکش و ماسک شوند.

قائم‌مقام معاونت خدمات شهری شهرداری بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که باوجوداینکه دستورالعمل‌ها به کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های تنظیف ارسال‌شده اما بسیاری از کارگران شهرداری دستکش و ماسک گرفته‌اند و استفاده نمی‌کنند، بارها اعلام کردم فاصله فیزیکی را رعایت کنید اما این اتفاق نمی‌افتد.

حمیدرضا حیدری پوری افزود: در اردیبهشت سال جاری ۷۱ قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر بندرعباس جمع‌آوری‌شده و میزان رضایت‌مندی مردم بسیار بالا رفته است. دستورالعمل‌ها به ما اجازه نمی‌دهد در خصوص جمع‌آوری زباله گردها اقدامی صورت دهیم. اما قول می‌دهیم شرایط در آینده‌ای نزدیک رو به بهبود رود.

وی افزود: اعضای شورا باید اقدامات صورت گرفته خدمات شهرداری را نیز ببینند، منصفانه نیست که گفته شود شهرداری در ضعیف‌ترین دوران تنظیف خود قرار دارد، ناظرین ما بسیار پرتلاش هستند. درزمانی که هیچ‌کس جرئت نداشت از منزل خود بیرون بیاید مجموعه خدمات شهرداری شب و روز در حال تلاش بود. درزمینهٔ سگ‌های بلاصاحب نیز با تمام قوا پیش رفته‌ایم.

قائم‌مقام معاونت خدمات شهری شهرداری بندرعباس با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل‌ها تفکیک زباله باید فعلاً قطع شود، تصریح کرد: اگر همه نیروهای شهرداری و شورا در کنار هم باشیم می‌توانیم کارهای بسیاری صورت دهیم، ما ضعف‌های خود را قبول داریم. من دلسوز این شهر هستم اما افرادی هم هستند که حاضر نیستند برای کاهش معضلات در کنار ما قرار گیرند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: ما در بندرعباس هیچ‌گاه بحران در سطح گسترده نداشتیم و شیوع ویروس کرونا اولین بحران گسترده است. ما تیم عملیاتی با خودروها و مواد ضدعفونی را مهیا کرده و گروه نام (نیروی امداد و نجات مردمی) را تشکیل دادیم تا با کمک مردم بتوانیم درزمینهٔ ضدعفونی مکان‌های عمومی اقدامات خوبی صورت دهیم.

فرجام دانش تصریح کرد: تنها ارگانی که از ابتدا تا امروز پای‌کار بوده شهرداری، آتش‌نشانی و مردم بوده‌اند و سایر ارگان‌ها تنها در حد مانور حضور داشتند. کار مستمری توسط این نیروها صورت نگرفت. گروه نام کاری ابتکاری بود که بنا داریم به‌صورت دائمی از آن استفاده کنیم.وی افزود: تیم‌های ما شامل دودسته تیم‌های خودرویی که در محلات حضور پیدا می‌کردند و تیم‌های فوگر که در ادارات و سالن‌ها حضور پیدا می‌کردند، بودند. گروه نام بعد از عضوگیری به هزار و ۴۰۰ نفر رسید و توانستیم افراد را به چهار بخش تیم خبر، تولید محتوا، کوله‌ای و خودرویی تقسیم کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ادامه داد: کارگروه خبر ۹۰۰ نفری  ما جلوگیری از نشر اخبار غلط بود، گروه تولید محتوا کار طراحی پوسترهای مجازی، بیلبوردهای سطح شهر، فیلم‌های آموزشی، موشن گرافیک، استیکرها را انجام می‌داد.دانش ادامه داد: تیم کوله‌ای ما ضدعفونی معابر صعب‌العبور برای خودروها و اماکن پرخطر محلات را انجام می‌داد و تیم خودرویی ما شهر را به ۸۰ بخش تقسیم کرده و تاکنون ۱۰ بار تمام سطح شهر را ضدعفونی کرده‌اند. به‌واسطه این گروه نام گروه‌های خودجوشی در محلات شکل گرفت که اکنون در محلات خودکار انجام می‌دهند.

وی گفت: از مزایای طرح ضدعفونی خودرویی در شهر بندرعباس می‌توان به عدم استفاده از نیروهای عملیاتی، عدم آسیب به خودروهای آتش‌نشانی و استفاده از خودروهای سم‌پاشی کشاورزی، دسترسی به تمام معابر سطح شهر، عدم استفاده از آب شرب، ضدعفونی صحیح شهر، جلوگیری از مصرف بیش‌ازحد آب و شکل گرفتن نیروهای خودجوش محلات اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس تصریح کرد:  از نوسازی مدارس، بنیاد مسکن و تولیدی رشمون برای همکاری خوبی که با ما داشتند تشکر می‌کنم. برای ایجاد انگیزه در اعضای گروه نام، یک آهنگ و نماهنگ برای این گروه ساخته شد.دانش عنوان کرد: از ۲۳ فروردین که شهر از قرنطینه خارج شد تأثیر منفی در اعضای گروه نام داشت، باید تصمیمات بهتری صورت می‌گرفت و امروز آمارهای شهر بندرعباس از روزی دو تا سه نفر به ۷۰ نفر رسید و تازه شیوع این ویروس در بندرعباس شروع به اوج گرفتن کرده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان یک کارشناس بحران پیشنهاد نمی‌دهم که تجهیزات را بیشتر کنیم، بهترین تصمیم این است که افزایش اعضا برای نیروهای نام نداشته باشیم و بیشتر احتیاط کنیم. متأسفانه هرکدام از مجتمع‌های تجاری ما تبدیل به یک مرکز شیوع بیماری مانند بازار ماهی‌فروشان می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اضافه کرد:  گروهی که هر شب کار می‌کند و با یک تصمیم دولت همه رشته‌هایش پنبه می‌شود نگه‌داشتنش کار سختی است، الآن کار را تعطیل نخواهیم کرد اما همه نگران هستند و این کار را بی‌فایده می‌دانند.

دانش گفت: وقتی بازاری را تمیز می‌کردیم می‌دانستیم فردا تعطیل است و دیگر آلوده نمی‌شود، ضدعفونی معابر با باز بودن بازارها و اماکن عمومی بسیار سخت است. در این بحران و شیوعی که در بندرعباس اتفاق افتاده فرستاده روزانه ۵۰۰ نفر در دل شهر بی‌احتیاطی است و ما تعداد تجهیزات خود را بیشتر نخواهیم کرد چراکه نگران جان اعضای گروه نام هستیم.

وی افزود: یک پای موفقیت ما قرنطینه بود که دیگر نیست و ضدعفونی به‌تنهایی کافی نیست. کار ما قطعاً ادامه پیدا خواهد کرد اما اضافه کردن تجهیزات و نیروها کار بیهوده است. از شورا می‌خواهم اعتباری برای گروه نام در نظر بگیرد تا درزمینهٔ آموزش این گروه‌ها تلاش بیشتری داشته باشیم.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه اظهار کرد: تعطیلی شب بازار، تعطیلی و پاک‌سازی فروشندگان اموال مسروقه و دست‌دوم را داشتیم که بعد از ۱۶ سال برای اولین بار تعطیل شده است.

رضا خوشبخت ادامه داد: ۵۶۰ عدد قلیان با همکاری نیروی انتظامی در مسیر ساحلی جمع‌آوری شد. با توجه به دستورالعمل‌ها اجازه جمع‌آوری کودکان کار و دوره گردان را نداشتیم اما به مدت ۱۵ روز نیروهایی بر سر چهارراه‌ها مستقر کردیم. تعطیلی جمعه‌بازار کارگزاری، پاک‌سازی میوه‌فروشان اطراف میدان تره‌بار، استقرار پرسنل در نوار ساحلی برای جلوگیری از نصب چادرهای مسافرتی، همکاری با فرمانداری و نیروی انتظامی برای طرح فاصله گزاری اجتماعی در بوستان‌ها به‌خصوص نوار ساحلی، تعطیلی اغذیه‌فروشان خیابان شهدا و تعطیلی شب بازار بلوار طالقانی از دیگر فعالیت‌های ما بوده است.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=16308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.