تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
9

ارزآوری ۶۰۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی هرمزگان

  • کد خبر : 4365
  • 01 تیر 1398 - 12:48
ارزآوری ۶۰۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی هرمزگان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: تا کنون ۱۰۰ میلیارد ریال برای مبارزه با ملخ های صحرایی در هرمزگان هزینه شده است.

«علی باقرزاده» در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته جهادکشاورزی ، به تشریح وضعیت هجوم ملخ های صحرایی به استان هرمزگان و عملکرد جهادکشاورزی در زمینه مبارزه با این آفت پرداخت و گفت: دسته نخست ملخ ها بهمن ماه سال گذشته به استان هجوم آوردند.
وی ادامه داد: حدود ۱۷ میلیارد ملخ در قالب دسته های تقریبی ۲۰۰ تایی وارد استان هرمزگان شده اند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نقش اصلی در امر مبارزه با آفت ملخ ها را بر عهده مردم دانست و اظهار کرد: تعداد نیروها و کارکنان برای مبارزه با ملخ ها قابل توجه نیستند و اگر مردم و استانداری و سایر ارگان ها در این زمینه همکاری نکرده بودند، دچار مشکلات جدی تری می شدیم.وی گفت : در صورت زاد و ولد ملخ ها و فراهم بودن شرایط آب و هوایی مناسب برای آنها، ریزش ملخ ها امکان دارد تا چهار سال آینده ادامه داشته باشد.
باقرزاده با اشاره به اینکه اثر سم ها ۱۰ الی ۱۵ روز است و در صورت از بین نرفتن ملخ ها باید دوباره سمپاشی تکرار شود، تصریح کرد: سم های مورد استفاده خطری برای محصولات و محیط زیست ندارد.وی گفت: اگر ملخ ها کنترل و سم پاشی نمی شدند در حال حاضر یک درخت سبز هم در استان هرمزگان وجود نداشت.رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: سم در دمای بالا بر روی ملخ ها اثر نمی کند و بخار می شود و به همین دلیل فقط شب ها قادر به سمپاشی هستیم.
باقرزاده با بیان اینکه کنترلی روی حرکت ملخ ها نداریم و از همین رو نیز نمی توان مقصد بعدی آنها را پیش بینی کرد، گفت: این عدم پیش بینی، کار را برای مبارزه با ملخ ها سخت تر می کند.وی عنوان کرد: پس از پایان عملیات مبارزه، میزان خسارت ها برآورد می شود و از طریق بیمه خسارت وارد شده به باغداران و کشاورزان پرداخت خواهد شد.
وی همچنین بیان کرد: طرح اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال بودجه برای مبارزه با ملخ به هیئت دولت ارائه شده است که تخصیص آن، ما را در مبارزه با این آفت کمک می کند. وی با بیان این هشدار که موج چهارم ملخ ها از عصر چهارشنبه از غرب استان هرمزگان وارد شد، گفت: الیته این دسته از ملخ ها که پیش بینی می شد حجم بیشتری وارد استان شود به علت وزش باد در اقیانوس، بخشی از آنها به سمت هند حرکت کرده اند و وارد این کشور می شوند.
وی دربخش دیگری ازاین نشست به رشد ۱۶ درصد محصولات زراعی استان هرمزگان در سال جاری اشاره کردو گفت: امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی در این استان تولید شد.وی از رشد صادرات محصولات کشاورزی هرمزگان به کشورهای خارجی، خبردادو افزود: پس از سال ها موفق شدیم امسال دو محصول سیب زمینی و پیاز این استان را به کشور ترکیه صادر کنیم.رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان داشت: ۸۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره توسط دولت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.باقرزاده تصریح کرد: اولویت کاری ما توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در جهت افزایش عملکرد و بهره‌وری آب خواهد بود. وی افزود: سطح گلخانه‌های زیر کشت استان به ۳۴۰ هکتار افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان همچنین از عملکرد مطلوب پرورش ماهی در قفس سخن گفت و افزود: سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ تن تولید داشته‌ایم که در سال‌جاری به پنج هزار و ۶۰۰ تن رسیده است.باقرزاده تاکید کرد: در پرورش میگو به دانش بومی رسیده‌ایم و زنجیره پرورش میگو در استان هرمزگان تکمیل شده است.وی گفت: تولیدات مواد پروتئینی استان به ۵۸ هزار تن رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: نزول بارش‌های الهی و ذخیره آب در سازه‌های آبخیزداری و سد‌ها نوید سالی پربرکت برای کشاورزان است.باقر زاده گفت: صادارت محصولات زراعی استان با ۱۶ درصدافزایش به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده است. پارسال صادرات محصولات کشاورزی استان ۶۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=4365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.