تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
5

اختصاص ۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای احیای مراتع کشور

  • کد خبر : 8870
  • 26 شهریور 1398 - 12:09
اختصاص ۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای احیای مراتع کشور

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها از اختصاص ۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای احیای مراتع کشور از محل صندوق توسعه‌ ملی در سال جاری خبر داد.

به گزارش هرمزگان امروز:، مهندس ترحم بهزاد روز یکشنبه در نشست مشترک انجمن مرتع‌داران ایران در استان مرکزی با تشریح عملکرد مرتع و اهمیت حفظ آن افزود: این منابع‌ مالی برای اجرای عملیات بیولوژیکی، بیومکانیک و فعالیت‌های مدیریتی در مراتع کشور صرف می‌شود.
وی در ادامه به اهمیت فعالیت های آبخیزداری اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در اراضی طبیعی کشور ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه‌ملی به این حوزه اختصاص یافت که بخشی از آن به عملیات بیولوژیکی و بیومکانیک در مراتع تخصیص یافته است.
ترحم بهزاد مساحت مراتع کشور را ۸۴ میلیون هکتار نام برد که ۵۲ درصد از وسعت کشور و ۶۳ درصد منابع ملی را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: حفاظت و بهره برداری ۷۸ میلیون هکتار از اراضی مرتعی کشور واگذار شده و ۳۰۸ هزار پروانه چرای دام برای ۳۸ هزار و ۲۶۱ سامانه عرفی صادر شده است.
وی اظهار داشت: ۲۰ میلیون هکتار از مجموع اراضی مرتعی واگذار شده برای اجرای طرح‌های مرتعی و ۵۸ میلیون هکتار ممیزی و هشت و پنج میلیون هکتار فاقد ممیزی است که توسط یگان حفاظت به‌صورت مستمر مورد نظارت قرار می‌گیرد.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها یادآور شد: به دلیل اهمیت موضوع جنگل ها و مراتع در سازمان، هم اکنون ستاد هماهنگی طرح های آبخیزداری، ستاد پیگیری جنگل های هیرکانی و سند بوم سازگان زاگرس در این سازمان تشکیل شده و موضوع مدیریت این حوزه ها به شکل مستمر از سوی سازمان دنبال می شود.
بهزاد در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری وجود ۲۲ ایستگاه تولید بذر مرتعی در کشور گفت: مدیریت ۱۷ ایستگاه به بخش خصوصی واگذار شده و در راستای تامین و تولید بذر مرتعی ۲ ایستگاه نیز در مرحله واگذاری قرار دارد و ۲ ایستگاه نیز مرحله تهیه طرح را می‌گذراند. وی ادامه داد: با توجه به فعال‌سازی ایستگاه کرج و چقای استان مرکزی اختصاص اعتبار برای تجهیز و نوسازی آن‌ها در دستور کار دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار دارد.
***
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۳۳۰ میلیارد ریال امسال از محل صندوق توسعه‌ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به این استان اختصاص یافته است.
«عبدالحسین محمدی» افزود: ۲۶ طرح با اختصاص این منابع‌مالی در استان مرکزی آغاز شده که ۲ طرح در شهرستان های شازند و تفرش به بهره‌برداری رسیده و بقیه با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال انجام است.
وی ادامه داد: بهره‌برداری از طرح های باقی مانده همزمان با دهه مبارک فجر در استان مرکزی آغاز می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از اختصاص ۴۰ میلیارد ریال این اعتبارات به اراضی مرتعی استان خبر داد و گفت: با آغاز فصل بارش در استان عملیات بیولوژیکی، بیومکانیک، اصلاح و احیای مراتع آغاز می‌شود.
استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=8870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.