تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
6

اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح های آبخیزداری هرمزگان

  • کد خبر : 19994
  • 25 تیر 1399 - 11:23
اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح های آبخیزداری هرمزگان
هرمزگان هم اکنون دارای ۸ هزار و ۶۵۱ سازه آبخیزداری به ظرفیت ۴۹۰ میلیون متر مکعب استحصال رواناب و بیش از ۱۱۲ هزار هکتار عملیات بیولوژیک و بیومکانیک است.

به گزارش هرمزگان امروز: ابراهیم جعفری تختی گفت: اعتبار تخصیص یافته در ۳۳ حوزه به مساحت ۵۷ هزار و ۲۴۲ هکتار جهت اجرای انواع سازه های آبخیزداری از جمله بندها، سدها و خشکه چین‌ها هزینه می شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری در هرمزگان، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حفظ منابع پایه آب و خاک نقش مهم و تاثیرگذار دارد و به ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی، کنترل فرسایش خاک و تغذیه آبخوان کمک می‌کند.

این مقام مسوول گفت: ارتقای سهم مهار آب باران، جلوگیری از شور شدن سیلاب سرشاخه‌های آب شیرین، تغذیه آب خوان‌های زیر زمینی و کمک به تعادل بخشی سفره‌های زیر زمینی، تقویت منابع آبی و کمک به پایداری آن در حفظ تولید و اشتغال و احیای عرصه‌های منابع طبیعی از مهم‌ترین مزایای سازه‌های آبخیزداری است.

جعفری تختی تصریح کرد: سازه‌های آبخیزداری شامل سد و بندهای خاکی، سنگی ملاتی و مخزن آبی سامانه‌های آبگیر باران می باشد که هرمزگان هم اکنون دارای ۸ هزار و ۶۵۱ سازه آبخیزداری به ظرفیت ۴۹۰ میلیون متر مکعب استحصال رواناب و بیش از ۱۱۲ هزار هکتار عملیات بیولوژیک و بیومکانیک است.

آبخیزداری به معنی تغذیه سفره های آب زیرزمینی و افزایش تولید محصول با بهره گیری از دانش و تجربه است که اجرای آن بر توسعه پایدار طبیعت تأثیرهای بسیاری دارد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=19994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.