تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
5

اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال برای مهار بیماری”جاروک” در سطح باغات استان

  • کد خبر : 5588
  • 25 تیر 1398 - 11:46
اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال برای مهار بیماری”جاروک” در سطح باغات استان

جهت مقابله و کنترل بیماری جاروک، مبلغ یکصد و بیست میلیارد ریال به استان تخصیص داده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هرمزگان امروز؛ حمید دولتی مدیر حفظ نباتات گفت:بیماری “جاروک” لیموترش دارای عاملی فایتوپلاسمایی است که توسط پیوندک‌ها و حشرات ناقل آلوده مانند زنجرک‌ها از درختان آلوده به درختان سالم منتقل می‌شود و از زمان نفوذ بیماری و مبتلا شدن درخت لیموترش تا زمان ظهور علایم بیماری که دوره کمون نامیده می شود از ۶ تا ۱۴ ماه طول کشیده و با بروز علایمی چون رشد چندین جوانه و شاخه بدون خار و شکننده از محل یک گره و ایجاد برگ‌های کوچک‌تر از حد طبیعی و کشیده مانند یک جارو که به تدریج باعث توقف رشد زایشی و رویشی درخت می‌گردد منجر به خشکیدگی نقاط آلوده و به سرعت باعث زوال و خشکیدگی کامل درخت آلوده می‌شود.
وی در رابطه با سابقه بیماری تصریح کرد: این بیماری درسال ۱۳۶۵ در کشور عمان و سال ۱۳۶۸ در کشور امارات متحده عربی گزارش گردید و به دلیل اینکه به موقع ریشه کنی انجام نشد دهها هزار هکتار لیموترش را از بین برد.درسال ۱۳۸۰ لیموترش های هندوستان آلوده اعلام شد وحتی احتمال آلودگی درختان نارنگی نیز در هندوستان گزارش گردید. بیماری جاروک لیموترش نخستین بار در سال ۱۳۷۶ در نیک شهر بلوچستان و درسال ۱۳۷۷ درهرمزگان گزارش شد.
مدیر حفظ نباتات تصریح کرد: جهت مقابله و کنترل بیماری جاروک، مبلغ یکصد و بیست میلیارد ریال به استان تخصیص داده شده است.
وی بیان کرد: امحای باغات آلوده به بیماری جاروک (بالای ۵۰ درصد آلودگی) در سطح ۱۲۸۳۷ هکتار در سطح شهرستان‌های میناب، رودان، بندرعباس، حاجی آباد و سیریک انجام شده است.
دولتی ادامه داد: عملیات جایگزینی باغات امحا شده در سطح ۱۲۸۳۷ هکتار. نهال‌های مورد نیاز از ارقام مرکبات (لیموشیرین، پرتقال، لیمو لیسبون و نارنگی)، گرمسیری (انبه، چیکو، گواوا و کنار) و نخیلات (پاجوش و کشت بافت) تأمین گردیده است.
مدیر حفظ نباتات تصریح کرد: اصلاح سیستم آبیاری و تأمین لوله‌های مورد نیاز در سطح ۱۲۷۰ هکتار در سطوحی که امحای باغات آلوده صورت گرفته و سیستم آبیاری تحت فشار آسیب دیده است.
حمید دولتی گفت: ۱۹ برنامه ترویجی و آموزشی نیز در قالب های مختلف از جمله کلاس کارگاه آموزشی، برنامه رادیویی و تلویزیونی، زیرنویس برنامه‌های تلویزیونی، نشریات ترویجی و انیمیشن جاروک لیموترش انجام شده است.
وی ادامه داد: ردیابی باغات لیموترش جهت شناسایی باغات آلوده ، عملیات کنترل شیمیایی ناقل شامل تهیه و تأمین سموم جهت کنترل ناقل بیماری، مدیریت باغات با آلودگی پایین شامل عملیات مبارزه شیمیایی و مکانیکی با علف هرز و حذف شاخه‌های آلوده به جاروک در سطح ۴۵۰۰ هکتار نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا می باشد.
دولتی ادامه داد: تعداد ۱۴۵۰۷۷۶ اصله نهال نیز توزیع شد که ۶۶ درصد این نهال‌ها در شهرستان رودان، ۵/۳۲ درصد در شهرستان میناب و ۵/۱ درصد باقی‌مانده در شهرستان‌های بندرعباس، حاجی آباد و سیریک کشت گردیده است. از میزان کل نهال‌های توزیع شده شامل ۹۰۷۳۹۵ اصله نهال مرکبات، ۳۱۴۹۸۳ اصله نخیلات، ۱۹۵۴۰۹ اصله گرمسیری و ۳۲۹۷۹ اصله انگور می‌باشد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=5588

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.