تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
4

آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۱۷ خرداد

  • کد خبر : 3487
  • 12 خرداد 1398 - 13:17
آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۱۷ خرداد

دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون با شعار «فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم » از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه خبر داد.

دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون با شعار «فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم » از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه خبر داد.

دکتر فرشیدی افزود: افراد بالای۳۰سال، زنان باردار وبیماران کلیوی به عنوان جامعه هدف اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه این طرح در سه مرحله اجرا می شود، ابراز کرد: در مرحله نخست اجرای طرح که از ۲۸ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد درحال اجراست، به اطلاع رسانی و آگاهی دادن به جامعه درخصوص لزوم واهمیت اجرای این طرح و مشارکت شهروندان در مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی جهت کنترل و اندازه گیری فشار خون پرداخته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: در مرحله دوم طرح که از ۱۷ خرداد اجرای این طرح در ۳۰۰ مرکز جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی و ۵۹۰ خانه بهداشت روستایی و سایر مراکز از جمله شهرداری ها، خانه های کارگری، هلال احمر،تامین اجتماعی، مراکز نظامی و بسیج در سطح استان بصورت رسمی اجرایی می شود.

دکتر فرشیدی اظهار کرد: در مرحله سوم، درمان بیماران دارای فشار خون آغاز می شود که انتظار می رود ۲۶ درصد از افراد بالای ۳۰سال که معادل ۱۹۰هزار نفر می باشند، تحت پوشش قرار گیرند و شهروندان همچنین بصورت خود اظهاری نیز از طریق سایت www.salamat.gov.ir اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه فشارخون در سکته های قلبی ومغزی، بیماری های قلبی و عروقی و کلیه بسیار اثرگذار هستند؛ اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون به مدت یک دهه؛ میزان این بیماری ها و مرگ ومیر ناشی از آنها به میزان چشمگیری کاهش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از فشارخون، چربی وقند، مصرف دخانیات، افزایش وزن و کم تحرکی، مصرف کم میوه وسبزی به عنوان عوامل دیگری نام برد که در بیماری هایی مانند سکته های قلب و مغزی، بیماری های قلبی و عروقی اثرگذارند؛ همچنین عامل ۹۰ درصد از بیماری های کلیوی دیالیزی هم فشار خون می باشد.

دکتر فرشیدی عنوان کرد: در طرح تحول سلامت به کنترل بیماری ها توجه شد و یکی از سیاست های فعلی وزارت بهداشت در حال حاضر در حوزه پیشگیری است تا از ایجاد وافزایش بیماری ها جلوگیری شود که به همین منظور طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را در برنامه قرار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: ۲۰ تا ۲۴ درصد افراد بالای ۳۰سال جامعه دارای فشارخون بالا هستند؛ لذا۹۰ درصد بیماران دارای فشار خون بالا را می توان با دارو کنترل کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با مشارکت استانداری و فرمانداری های سطح استان، تمامی کارمندان و خانواده های شان در هفته اول اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، به این طرح بپیوندند و به مراکز و پایگاه های بهداشتی و درمانی و مراکزثابت و سیار برای کنترل فشار خون خود مراجعه نمایند.

دکتر فرشیدی ابراز داشت: انتظار داریم آموزش و پرورش به مدارس اعلام نمایند که تمامی پرسنل مشمول در طرح مشارکت گسترده ای داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان بیان کرد: در مرحله اطلاع رسانی اجرای این طرح ملی و تاکنون بیش از ۷۲هزار نفر تحت پوشش طرح قرار گرفته اند.

دکتر فرشیدی تاکید کرد: با رژیم غذایی، کاهش وزن، تغذیه مناسب، مصرف سبزی و میوه و کاهش مصرف نمک می توان نسبت به پیشگیری از ابتلای به فشارخون جلوگیری کرد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=3487

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.