تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
3

توجه ویژه به بنادر کوچک برای رونق صادرات محلی

  • کد خبر : 14537
  • 16 بهمن 1398 - 10:41
توجه ویژه به بنادر کوچک برای رونق صادرات محلی

نشست خبری مشترک اله ‌مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر استان هرمزگان و ابوالفضل اکبرپور ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس پیش از ظهر امروز در این استان برگزار شد.

به گزارش هرمزگان امروز: “اله مراد عفیفی پور” در این نشست با بیان اینکه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور با ظرفیت جابجایی بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا فعالیت می نماید اظهار داشت: این بندر امروز به عنوان نقطه قوت تجارت دریایی که نقش بی بدیلی را در سپهر اقتصادی کشور ایفا می کند محسوب می شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به شاخص های تخلیه و بارگیری کالا طی ده ماهه گذشته افزود: در بنادر استان ۸۰ میلیون تن کالا در حوزه نفتی و غیر نفتی تخلیه و بارگیری شده که بخش اعظم این ۸۰ میلیون تن مربوط به کالاهای صادراتی است.

عفیفی پور به ظرفیت های گردشگری دریایی استان نیز اشاره کرد و گفت: طی ده ماهه گذشته در حوزه گردشگری دریایی ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سفر در بنادر مسافری هرمزگان صورت گرفته که ۹۸ درصد از سفرهای دریایی کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: موضوع دیگر که به عنوان سیاست کلی در دستور کار قرار دارد و بسیار حایض اهمیت می باشد توجه به بنادر کوچک برای رونق صادرات محلی به کشورهای همسایه است.

وی افزود: توجه به بنادر کوچک در کنار ایجاد ظرفیت های توسعه ای در بنادر بزرگ می تواندکمک شایانی به رونق اقتصاد نماید موضوعی که در سازمان بنادر و دستگاه های ذیربط به عنوان یک چشم انداز به شکل ویژه هدف گذاری شده است.

این مقام مسوول در ادامه به طرح های توسعه ای در بنادر استان اشاره کرد و گفت: علی رغم همه تحریم های صورت گرفته به ویژه در حوزه حمل و نقل، طرح های توسعه ای در بنادر استان متوقف نشده بلکه مگا پروژه هم اکنون در بندر شهید رجایی در حال انجام است

عفیفی پور افزود: ساخت سه پست اسکله کانتینری که قابلیت پهلو دهی بزرگترین کشتی های دنیا را داراست به عنوان یک پروژه بزرگ و اثر گذار در حال احداث می باشد.

وی افزود: طراحی و ساخت این اسکله ها در فاز سه بندر شهید رجایی چه در حوزه نظارت و مشاوره به شکل کاملا بومی سازی شده، به دست متخصصان توانمند ایرانی در حال انجام است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به شرکت های متعدد تولیدی که در پیرامون بندر فعالیت می کنند اشاره کرد و گفت: شرکت نفت ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی خاورمیانه فعالین می کند .

وی تصریح کرد: برای پاسخگویی به محصولات صادراتی این پالایشگاه سه پست اسکله نفتی هم اکنون در بندر خلیج فارس در حال ساخت است.

عفیفی پور ترمینال مکانیزه مواد معدنی با ظرفیت سالانه ۵۰ میلیون تن را از دیگر پروژه های در حال احداث عنوان کرد و گفت: این پروژه، ظرفیت فعلی بندر شهید رجایی را به دو برابر افزایش خواهد داد.

وی در ادامه تصریح کرد ترمینال مکانیزه مواد معدنی با توجه به هدف گذاری ها در صنعت فولاد قادر به رفع نیاز کارخانه های فولاد کشور خواهد بود.

ناظر گمرکات استان هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به آنکه بیش از ۵۰ درصد واردات، صادرات و ترانزیت کشور از گمرکات استان انجام می‌شود، گفت: بیش از ۵۴ درصد حجم تجارت خارجی در این استان است که از غربی‌ترین و شرقی‌ترین نقطه استان ۲۹ گمرک و ۵ اداره کل داریم.

ابوالفضل اکبرپور با بیان اینکه ۱۹ دفترخانه وجود دارد تصریح کرد: تمامی رویه‌های گمرکی از مسافری دریایی، هوایی،‌امانات پستی و ورود و خروج موقت و صادرات موقت، ترانزیت داخلی و خارجی در استان وجود دارد.

وی با اشاره به آمار ۱۰ ماهه حجم تجارت خارجی در استان تصریح کرد: حجم صادرات فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی حدود ۲۷ میلیارد دلار با حجم ۳۹ میلیون و ۸۰۰ تن است که به لحاظ ارزش ۱۲۱ درصد به لحاظ ارزش رشد دارد. از این میزان ۱۸ میلیارد دلار سهم تجارت غیرنفتی است و عمده کالاهای صادراتی به کشورهای چین، هند، امارات، آلمان و ایتالیا صادر می‌شود.

ناظر گمرکات استان هرمزگان با اشاره به اینکه کالاهای صادراتی عمدتا سنگ آهن، کنستانتره،‌ اتیلن و محصولات نیمه‌تمام از آهنگ و منسوجات است، گفت: در بحث واردات حدود ۷ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار کالا به کشور آمده که به لحاظ ارزش دلاری افت ۳ درصدی دارد.

اکبرپور ادامه داد: گوشت واردشده به کشور از ابتدای سال تاکنون ۷۷ هزار و ۷۲۸ تن بوده، همچنین ۷۳۲ هزار تن برنج، ۳۴۶ هزار تن انواع روغن‌ها، ۶۱ هزار تن دانه‌های روغنی به کشور وارد شده و در بحث تامین کالاهای اساسی شب عید مشکل نداریم و حتی یک ماه بعد از آن ماه مبارک رمضان است و برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته تا خللی در بازار وجود نداشته باشد

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=14537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.