تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
5

استقبال آموزش و پرورش هرمزگان از بیمه زلزله/کرمانشاه تجربه شد

  • کد خبر : 2537
  • 12 خرداد 1397 - 11:30
استقبال آموزش و پرورش هرمزگان از بیمه زلزله/کرمانشاه تجربه شد

زلزله یکی از خطرات طبیعی است که وقوع آن می‌تواند به اموال و اشخاص خسارت وارد کند. از آنجا که زلزله می‌تواند باعث خسارات سنگین شود، از آنجا که عمده خسارت‌های زلزله به ساختمان‌ها و تاسیسات وارد می‌شود، این خطر تاکنون به‌صورت خطر اضافی بیمه‌نامه آتش‌سوزی عرضه شده است. همچنین با توجه به اینکه معمولاً همراه با زلزله، آتش‌سوزی، انفجار و سرقت رخ می‌دهد پوشش زلزله در قالب بیمه‌نامه آتش‌سوزی رایج است.

به گزارش هرمزگان امروز بعد از وقوع زمین لرزه کرمانشاه و خسارات مالی و جانی در این شهر آموزش و پرورش هرمزگان طی قراردادی با بیمه معلم اقدام به تحت پوشش قراردادن واحدهای مسکونی فرهنگیان در هرمزگان کرد.ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص در بین کشورهای حادثه‌خیز جهان و نرخ بالای روی دادن حوادث طبیعی در کنار بی‌مبالاتی‌های ناشی از نظارت ضعیف در جانمایی و ساخت‌وسازها باعث شده است تا خسارت‌های فراوانی از این ناحیه به مردم و دولت تحمیل شود.

ایران یکی از کشورهایی است که همواره در معرض سوانح طبیعی مختلف قرار داشته است. بر اساس گزارش UNDP ایران در رتبه بالاترین مرگ‌ومیر ناشی از بلایای طبیعی به خصوص زمین‌لرزه قرار دارد.

از مجموع ۴۰ حادثه طبیعی شناخته‌شده در جهان امکان وقوع ۳۱ حادثه در ایران وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان است. ایران از نظر آمار وقوع حوادث طبیعی در مقام ششم جهانی قرار دارد.

در این میان استان هرمزگان با وجود داشتن گسل های خطرناک جزء سه استان نخست کشور در زمینه زلزله است. از غرب تا شرق هرمزگان را ۳۳ گسل در برگرفته که گسل زاگرس فعال ترین آنها است. هرمزگان به لحاظ طبیعی در معرض انواع خطرات فاجعه‌آمیز طبیعی از قبیل زلزله، سیل و سایر بلایای طبیعی قرار دارد و هرساله وقوع این حوادث، خسارت‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌کند.

بی‌توجهی مردم و دولت به حوزه بیمه به خصوص بیمه آتش سوزی که خسارت های ناشی از زلزله را هم پوشش می دهدخسارت های ناشی از حوادث طبیعی را در ایران دو چندان کرده است.

زلزله یکی از خطرات طبیعی است که وقوع آن می‌تواند به اموال و اشخاص خسارت وارد کند. از آنجا که زلزله می‌تواند باعث خسارات سنگین شود، از آنجا که عمده خسارت‌های زلزله به ساختمان‌ها و تاسیسات وارد می‌شود، این خطر تاکنون به‌صورت خطر اضافی بیمه‌نامه آتش‌سوزی عرضه شده است. همچنین با توجه به اینکه معمولاً همراه با زلزله، آتش‌سوزی، انفجار و سرقت رخ می‌دهد پوشش زلزله در قالب بیمه‌نامه آتش‌سوزی رایج است.

اما در حالی در کشور ما ضریب نفوذ بیمه ٢,٢‌درصد است که در بسیاری از کشورها این عدد به بالای ۵٠‌درصد می‌رسد که همین رقم در مورد ضریب نفوذ بیمه زلزله هم صادق است. البته در سایر کشورها در کنار فرهنگ‌سازی، مشارکت دولت هم وجود دارد و تمام هزینه‌ها بر دوش مردم نیست و احتمالا همین موضوع موجب شده که در ژاپن از ‌سال ١٩٨٨ تا ٢٠٠٩ رقم سه‌میلیون بیمه‌نامه به ١٢‌میلیون برسد. در همین حال در کشور ما تعداد بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی بسیار پایین است و این نوع بیمه هم بیشتر به سمت واحدهای صنعتی و تجاری رفته است.

در ساعت های اولیه پس از زلزله قدرتمند ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه که منجر به فوت بسیاری از هم وطنان شد، تقریبا تمامی مسئولان دولتی از بیمه نبودن بیشتر اموال و اشخاص در این استان سخن گفتند.

پس از زلزله سرپل ذهاب عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی بدرستی خواستار جدی تر گرفته شدن لایحه تاسیس صندوق حوادث طبیعی در کشور شده است؛ لایحه ای که سالهاست تصویب آن بدون در نظر گرفتن حادثه خیز بودن کشور در کشاکش مسائل حقوقی تصویب نشده است و این موضوع در هر حادثه طبیعی بار دیگر پررنگ تر از قبل مطرح می شود.

بعد از گذشت تقریبا ۷۲ ساعت از زلزله کرمانشاه که خسارات فراوان جانی و مالی برجای گذاشت، خانواده هایی که بیمه آتش سوزی داشتند با مراجعه به اکیپ های اعزامی از شرکت های بیمه ای توانستند با کمترین وابستگی به کمک های دولتی تنها با دریافت هزینه خسارت های وارده به واحد های مسکونی خود اقدام به ساخت مجددا خانه های خود کنند. این در حالی بود که خانواده هایی که بیمه نداشتند بدنبال کمک های مردمی و دولتی بودند.

از سوی دیگر بسیاری از ساختمان های اداری و تجاری مانند ساختمان های دولتی و نهادهای اقتصادی از جمله بانک ها خود دارای بیمه نامه آتش سوزی و زلزله هستند؛ هرچند ممکن است به این ساختمان ها آسیب جدی وارد نشده باشد.

پر بیراه نیست اگر ادعا کنیم ایرانی‌ها در محاصره ریسک‌های متعدد هستند از حوادث بالای رانندگی و آتش‌سوزی گرفته تا زلزله که یکی از هولناک‌ترین و پرخسارت‌ترین حوادث طبیعی است. با وجود این در ایران مردم اهمیت چندانی به بیمه حوادث نمی‌دهند.

زلزله کرمانشاه یک‌بار دیگر این زنگ خطر را به صدا درآورد که خانه‌هایمان بیمه زلزله ندارند. در شرایطی که ایران در منطقه زلزله‌خیز است، بیمه زلزله برای خیلی‌ها اولویت نیست و معمولا بیشتر مردم اهمیتی نمی‌دهند که خانه‌شان این بیمه را داشته باشد. جالب است که ایران در شرایطی که یکی از ١٠ کشور زلزله‌خیز دنیاست.

تمام اینها در حالی است که گفته می‌شود در ایران بیشتر از ٨٠‌درصد ساختمان‌ها و خانه‌ها بیمه آتش‌سوزی ندارند و اصولا مردم هم رغبتی به این نوع بیمه ندارند. اگر فردی بخواهد خانه ٧٠ متری خود که حدود ٢٠‌میلیون تومان وسایل و اثاثیه دارد را بیمه آتش‌سوزی (بیمه زلزله هم جزیی از آن است) کند، باید ماهانه ٩٠ تا ٩۵‌هزار تومان پرداخت کند؛ اما کارشناسان صنعت بیمه معتقدند که در کشور ما فرهنگ‌سازی برای ترغیب مردم به بیمه زلزله انجام نشده و دولت و بیمه مرکزی هم از سیاست‌های تشویقی و اجباری که باید در این رابطه داشته باشد، غافل است. ضمن این‌که آنچه بعد از زلزله‌هایی مانند بم و کرمانشاه اتفاق افتاده، این موضوع را به مردم القا کرده که اگر زلزله‌ای هم اتفاق بیفتد، دولت و مردم به آنها کمک می‌کنند و به‌ هر حال اگر زمان زیادی هم بگذرد، خانه‌ای برای آنها ساخته می‌شود.

لزوم فرهنگ سازی در جامعه و سازمانها و ادارات

با توجه به شرایط جغرافیایی کشور و گسل های فراوان در کشور می طلبد تا تمامی دستگاههای دولتی نسبت به پوشش های بیمه دقت نظر داشته باشند و بیمه آتش سوزی و زلزله را در دستور کار قرار دهند تا در مواقع بحران کمک رسان دولت باشند و خسارت های هنگفتی که از وقوع حوادث به کارکنان متحمل می شود را بکاهند.

بعد از زلزله کرمانشاه تحریک تقاضا ایجاد شد

حالا آن‌طور که شرکت‌های بیمه‌ای می‌گویند هر چند که بعد از زلزله کرمانشاه تقاضا برای صدور بیمه‌نامه آتش‌سوزی که بیمه زلزله هم جزیی از آن است، بیشتر شده و تحریک تقاضایی شکل گرفته، ولی این‌گونه نیست که مردم برای دریافت بیمه‌نامه سرازیر شده باشند که البته به گفته کارشناسان این موضوع ضعف کارهای رسانه‌ای و صنعت بیمه است.

علیرغم ضعف فرهنگسازی در امر بیمه، اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان با همکاری شرکت بیمه معلم اقدام به بیمه کردن منازل مسکونی فرهنگیان در استان هرمزگان در مقابل حوادث از جمله آتش سوزی، زلزله، ترکیدگی لوله ها، انفجار، سیل و غیره کرده است. در این اقدام قابل تحسین آموزش و پرورش هرمزگان با عبرت گرفتن از زلزله های گذشته در بندرعباس که موجب تخریب منازل فرهنگیان شده بود و زلزله ورزقان، سرپل ذهاب و کرمانشاه بیمه آتش سوزی و زلزله را جزو بیمه نامه های طرف قرارداد برای فرهنگیان ثبت کرد.

در این بیمه نامه پوشش های حریق، انفجار، زلزله و اتشفشان، سیل، طوفان، ترکیدگی لوله آب و مسئولیت مالی در قبال همسایگان است که حق بیمه آن در اقساط ۱۲ ماهه است که ۳ قسط آن با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان پرداخت می شود و ۹ قسط باقیمانده از آغاز ماه چهارم پوشش بیمه ای بر اساس طرح انتخابی از حقوق فرهنگیان کسر خواهد شد.

آموزش و پرورش هرمزگان طی توافق با بیمه معلم استان هرمزگان تمامی منازل مسکونی کارکنان شاغل و بازنشسته استان هرمزگان را به صورت گروهی تحت پوشش قرار داده است.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=2537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.